Rädslan!!

Att förlora något man älskar den är hemsk, den ångesten det för med sig och all magont :-(
 
förtroende, hur bygger man upp ett sådant? 
Kommer det efter hand? 
Jag vet vad jag vill i mitt liv, men kommer jag någonsin att stå där en vacker dag om jag fortsätter såhär? 
 
Om jag fortsätter att vara den Emma jag är nu så drunknar jag, dränker andra - jag måste ta tag i detta, ta tag i mitt liv. 
Se det positivt, njuta av livets stunder även om något annat lockar, men den tiden kommer, bara att man måste vårda och så det som finns här och nu för att kunna få något ännu bättre sedan! 
 
En väldigt klok man sa till mig en dag att jag måste så för att skörda bättre, att det krävs 10 positiva tankar att bryta 1 negativ, varför ödsla tid på det negativa då? 
Jag tackar honom för allt han fått mig att inse, Även om det tar emot ibland så finns det i bakhuvudet!
 
Kärleken inom mig den vill bara ut, men just nu kommer deN ut på fel sätt! :-( 
 
HATAR MIG SJÄLV NÄR DET BLIR SÅHÄR FEL!!!! 
Emma - för helvete SKÄRP DIG!!!!
 



Vad är det DU inte gör men som skulle vara lätt att göra??

Vad är det jag inte gör som skulle vara lätt att göra?? 
 
Ställ den frågan till dig själv, för mig finns det mycket, mycket som jag skulle behöva förändra! 
För mig skulle det vara lätt att ta en promenad varje dag, varför gör jag då inte det? 
 
Du kan förändra dig själv, du kan göra vad du vill, om du tror på det!!
 
Gör allt du lovat att göra, men vänd allting till din fördel!
 
t.ex. Får jag jobbet så vill jag självklart ha det, men vår jag det inte så var det nog inte så bra ändå!!
 
 
 
Mental träning!! De skulle jag framför allt behöva träna på, de finns många enkla sätt att göra det på.
 
tex, ät inte upp allt på tallriken , allt snacks du har tagit fram , hela flaskan med läsk tex, de är en träning att bara säga nej till sådana saker som du egentligen vill ha! 
 
 
 



Stämde!

Thias hade fått scharlakansfeber!
Hon hade aldrig sett ett så typiskt fall som honom!
Tog hals prov som visade bacillerna, sen skrev de ut kåvepenin i tablett form, då han ändå hatar den flytande som smakar blä!!

Så äta de i 10 dagar , 3 ggr om dagen! Sen blir han bra!
Fick återkomma om de andra drabbades av samma.
Han är den första i min bekantskapskrets som har fått scharlakansfeber, de är sådant man bara läst om!


 



Scharlakansfeber?

Är det det Thias har drabbats av?
Ringde VC och vi ska dit 14.15, får ordna lite barnvakter för de andra, sen åker jag, Thias och Miliax till VC för provtagning.

Massa prickar och en riktigt riktigt röd tunga.
Och är det de så blir de antibiotika för honom!



 
 
 
 



Tankar!

Tankar och oro är det som knaver inom mig just nu, kanske obefogat men det är sanningen!
Så osäker på vilka ord som ska komma, vilka som ska utbytas!
Snälla låt tiden gå snabbare just nu, bara drygt 35 min kvar. Men 35 minuter med ångest känns som en evighet!

Jag är rädd, jag är jag, jag har mina känslor.
Jag hoppas, önskar och vill saker!
Men nu famlar jag i mörker, vill ha detta klart nu!

Jävla ångest- försvinn från min kropp , försvinn från mitt liv!!
Jag hade klarat mig så jävla mycket bättre utan dig innanför mig som kväver mig sakta vissa stunder, när de är som jobbigast!

Älskar - just dig!
Rädd att förlora dig!
Du betyder massor! <3




Bowlingmatchen = Rysare!

Ja först gick det väl inte som jag hade planerat :-p
Starta på 126 är endast PINSAMT!!
Gick ut i 2 serier för att gå in i sista för vi hade i princip vunnit matchen ( enligt Stefan ) , stod 10-5 till oss.
Men det slutade med att JAG , stod och avgjorde hela matchen! :-o

Satte ett X i sista rutan, sen behövdes verkligen ett till X - och det satt där, och sen var de minst 3 för att vinna, satte 6 käglor, och vipps så vann vi matchen :-)
Känns sjukt bra att gå in och avsluta på det sättet efter ingången på matchen :-)




Bowling match!

Snart kommer farfar och ska passa pojkarna, ja 2 av de. Thias skulle visst följa med mig , och sen är såklart lillsöte hos sin pappa Mårten :-)

De ska ha 1 års kalas för honom idag , fina paket och tårta/ kakor :-)
Sen imorgon skulle han följa med sina 3 stora systrar till busfabriken och ha det roligt :-)

Ibland går verkligen mitt humör upp och mer som en dal, men hoppas det snart jämnar till sig , för detta är jobbigt! :-(

Spelar mot Växjö idag, gamla laget när vi bodde där uppe :-)
Hoppas på vinst såklart och ett bättre personligt resultat än förra matchen :-p

Ska till morfars grav innan och sätta ljus och blommor , saknar honom , ibland mer ibland mindre men han finns alltid i mina tankar!

Hoppas ni får en fin dag!

Kramis!!





Jämförelser :-)

Tog fram alla Bvc böckerna från barnen för att jämföra för skoj skull :-)
 
De visade sig att den jag trodde var minst vid 1 års ålder inte alls var det :-)
 
 
Vikt.

Noah:  9955 gr
 
Thias:  11 285 gr
 
Alwin:  10 380 gr
 
Miliax:  11 040 gr
 
 
Längd.
 
Noah:  77,5 cm
 
Thias:  76 cm
 
Alwin:  77,5 cm
 
Miliax: 75 cm
 
 
Huvudomfång.
 
Noah:  45,5 cm
 
Thias:  46 cm
 
Alwin:  48 cm
 
Miliax:  48,5 cm
 
 
 
 
Så slutsatsen blev att Thias tyngt, Noah lättast, Miliax kortast, Noah & Alwin lika långa. Noah minst huvud & Miliax störst huvud :-)
Mina fina perfekta lagom stora grabbar :-) 



Miliax på 1 års kontroll :-)

Idag var det dags för Miliax 1 års kontroll på Bvc :-)
 
Allt var precis som det skulle med vår underbara hjärta! 
 
Vikt: 11 040 gram. 
 
Längd: 75 cm
 
Huvud: 48,5 cm
 
 
och sen fick han en spruta i varje lår, skrek till lite men det gick snabbt över!! 
 
 
 



Halv! Utan dig...

Utan dig är jag halv , kan inte i ord beskriva det mer än på en känsla att jag är halv utan dig. Jag kan le utan att du är nära, för innanför mina ögonlock, när jag sluter ögonen ser jag dig, känner dig!

Det får mig att le, dina påhitt, ditt skratt!
Känslan som jag bär kommer antagligen aldrig att försvinna när den funnits där så länge!

Du är min andra halva hur jag än ska förklara det!
Du vet precis vad jag menar <3




Känns skönt!

Känns bra, känns lungt, känns rätt!
Trodde jag aldrig men det är faktiskt så :-)




Känslor!

Ja just nu är det mycket inom mig, men ändå kan jag inte göra ett skit än att åka med på denna resan!
Jag stod fast vid mitt svar och de får jag leva med resten av mitt liv!
Men jag kommer nog över det, ska inte tillåta mig att gräva ner mig, inte mycket, inte ens lite!
Jag ÄR en stark kvinna, jag klarar mer än jag tror!

Jag har folk som bryr sig om mig för den jag är!
Har 4 underbara grabbarna som behöver sin mamma dag och natt i många många år till!


Stolt över mig själv idag fast det nog är det tyngsta jag någonsin gjort självvalt!!

Älskar dig <3




Dagen D !!

Ja idag är dagen D för mig, för dig, för oss!
Jag tänker och funderar!
Men svaret är samma! :-)

Känns skönt att ha ett klart svar, att kämpa!

Önskar, men kämpar!




Möte!

Ett av de våndade mötena denna veckan avklarat och det gick faktiskt bättre än väntat, men ändå inte!

Möte på onsdag igen, tid för nästa och sen plan efter det!

Men just nu känner jag ingen press men de lär nog komma dessvärre!




Säger bara ORKA!!

Orka? Nej- ger upp!




Var säker- men nu vet jag inte längre!

Hjärtat skriker, ögonen rinner!
Hjärnan tänker och här står jag!!

Jag har ångest, panik, rädsla, hopp, förtvivlan!

Jag har jag, och jag har dig!
Jag har vårt, mitt & ditt !

Jag har känslor, jag har sympati!!

Jag älskar dig, älskar oss, älskar vårt!!

Men jag behöver dig, jag behöver er!
Jag behöver ta kampen själv, men ändå inte ensam!
Jag behöver få skrika, prata, gråta ut allt!
Inför dig, inför oss!!

Jag är förvirrad- snälla samla ihop mina delar och håll mig tätt intill och säg att allt kommer gå bra, allt kommer bli bra, allt kommer lösa sig!

Jag vill bara finna ett lugn, jag vill komma till ro!

Tack för att DU är DU!!
Tack för att du älskar oss! <3




Jobbigt i hjärnan!

Så mycket på gång.

Men framför allt en sak.

Hjärta eller hjärna?
Bra eller dåligt?
Rätt eller fel?

Framtid, nutid?

Ork, planering!

Om bara de hade varit enklare hade jag varit tacksam!!



Mammagrupp :-)

Jag och Miliax här varit på Mammagrupp idag, dig blev det 3,5 timmar av lek och prat om allt möjligt! Skönt att träffa andra ibland!

Miliax hann inte sova innan vi åkte dit så i bilen hem slocknade hm på 5 röda, in med han, lite välling och nu sover han igen!
Hinner sova iallafall 40 min till så hopps på en glad unge sen!

Något som inte är så roligt - min diskmaskin håller på att gå i sönder, den verkar inte tappa in vatten som den ska för sen blinkar och piper som den aldrig gjort innan :-(

Sen blir det väl lek när killarna kommer hem! De plockade upp sina nya hot weels bilar igår så de fortsätts nog leka med det :-)




Pojkarna kommer!

Snart kommer pojkarna hem igen.
Jag har slagit in alla deras julklappar som de får lite ( ganska mycket ) i efterhand! :-)

Hoppas de blir nöjda, lika många paket men storleken är dessvärre inte lika :-(

Men hoppas på de bästa, sen får de väl bli lite pannkakor till kvällsfika då de käkade middag nu hos farmor :-)

Imorgon dags för vardagen!
Dagis med Alwin, Thias!
Fritids: Noah
Sen ska inskolningen med lille söte börja :-) han ska gå på samma avdelning som Alwin :-)

Blir nog bra, annars får de skifta avdelning på honom!

Ha de fint!



Mina mål inför 2013 ♥

Jag har gått igenom mycket. Snubblat över texter, konversioner mammor haft med sina barn. 
Gått igenom vad jag är missnöjd med i mitt föräldraskap, hur jag själv ville att mina föräldrar skulle vara men aldrig var!
 
Att det är dags att ändra på detta, det är tid, tiden är inne! 
 
Mina mål med 2013 är stora för mig! 
 
* Våga gå ifrån principer
 
* Våga välja minà kamper - välj 3-5 saker och kämpa för det!
 
* Ha roligt, våga skratta tillsammans !
 
* Mer närvarande
 
* Sätt undan mer egentid med varje barn.
 
* Planera och diskutera MER med barnen. 
 
* Våga vara öppen för förslag.
 
* Ge dig ut på okända vägar - du klarar mer än du tror! 
 
 
 
 
Kom ihåg - Du är bra som du är, de som älskar dig gör de för att du är du! ♥ 



Enkla frukostbullar med ost!

Recept på de super goda bullarna jag gjorde idag :-)

Ingredienser

50 g kronjäst
11 dl naturligt glutenfri mjölmix
2 msk olja
1 dl kesella
5 dl mjölk eller vatten
Tillagning

1. Blanda allt utom mjölet i en mixer och blanda väl.
2. Häll sedan i mjölet. Det ska bli som en tjock sockerkakssmet.
3. Klicka ut bullarna på en smord plåt. ( jag använde STORA bullformar)
4. Låt jäsa utan bakduk i 50 minuter.
5. Lägg sedan på riven ost eller något annat du tycker är gott.
6. Ställ in bullarna i ugnen i 250 grader i 9-10 minuter eller tills du ser bullarna fått en fin färg.


Tacksam för recessioner om ni tagit och bakat något av recepten på min blogg - kom med egna tips och synpunkter!




Hjärnan på högvarv!!

Vad ska man tänka? Just nu är det inte lätt!
Jag funderar, tänker, kommer på, ångrar!

Vilken kalabalik min hjärna gör med mig nu!!




Mitt i veckan!

Onsdag, Miliax sover, jag slappar!

Igår var vi på gekås och fixade de sista julklapparna till pojkarna- ja julklappar , vi ska ju med ha jul när de kommer hem!
Men de blir nog mer en mysdag med god mat och paket! Film, gottis!
Men de blir våran dag!

Ska snart slänga in en maskin tvätt i maskinen så de blir lite tommare tills grabbarnas kläder slängs på högen :-)




Glutenfria Pitabröd

Dock ingen bild då de åkte direkt från ugn/uppskärande -> frysen!
Så när de äts är de som nybakat :-)

Jag gjorde bara 6 st, men räcker till 6-9 st!

25 gram jäst
3,5 dl ljummet vatten
3 msk olja
0,5 dl pofibrer
0,5 tsk salt
500 g glutenfri mjölblandning, ljus (använde Finax röd )


Brödet:
1.Lös upp jästen i vattnet och tillsätt oljan.
2. Blanda ner pofibrer, saltet och mjölmixen. Arbeta degen väl, helst med degkrokar, ca 5 min.
3. Låt degen jäsa ca 30 min.
4. Arbeta degen ytterligare lite med degkrokarna.
5. Degen är ganska kladdig och skall formars till en rulle. Strö mjöl på arbetsbänken och ha mjölade händer då du formar degen till en rulle.
6. Dela rullen i 8 lika stora delar och forma dessa till platta, runda bröd på en plåt med bakplåtspapper.
7. Låt jäsa ca 30 min.
8. Sätt ugnen på 200 grader.
9. Grädda i 10-15 minuter.
10. Skär en skåra och fyll med godsaker



Lycka till!!





Sammanfattning av 2012!!

Tänkte göra min traditionella lista genom året :-)
 
Det är så lätt att missa/glömma bort när saker skedde och vad därför tycker jag det är bra att göra så :-)
 
 
Januari:   ** Mitt 4:e barn, vårt första gemensamma barn föddes. Älskade Miliax kom till oss 19 januari.
** Flyttade tillbaka till Skåne!  Morfar dog den 23 :e :'( 
 
 
Februari:   Livet rullade på och försöker hantera vardagen med alla barnen. 
 
 
Mars:   Livet rullar på, ryggproblemen startar igen.
 
April:  Miliax blev 3 månader , spåren kommer mer och mer. 
 
Maj: Noah fyllde 6 år :-) , klubbmästare igen i bowling, första grillningen med pojkarna, Miliax andningsproblem startade 
 
Juni:  Första badet i havet för året :-) uppskattat :-)
 
 
Juli: Thias fyllde 5 år, Thias flyttade hem till oss på heltid igen , Miliax 6 månader!
 
Augusti:  Noah började F- klass :-) 
 
September:  Livet blir bättre och bättre, klarare och klarare <3
 
Oktober:   Anställningsintervju- fick jobb men fick tacka nej av speciella orsaker.
 
November:  Livet blir bättre, fast de finns fortfarande dalar! 
 
December:   Alwin fyllde 3 år :-) jul och nyår med de bästa! 
 
 
 
Kan nog sammanfatta året som berg o dal bana, ja de har gått väldigt upp och ner!
 
Nu ser vi grammet 2013 och hoppas på bättring på mycket! Klarhet! Glädje och positivitet!!