APP - Tips!

Dags att tipsa om en app till :-)

Denna gången är det..

Matpriskollen!


Den är kanon så slipper du sitt med alla reklam blad, bara knappa in vilken affär du ska till eller kolla runt i närområdet!

Lägg in bevakning på saker om det är något speciellt du är ute efter, tex så har jag lagt in på blöjor. Så jag får upp det om det är någon som har extrapris på det just den veckan :-)




Killarna kommer hem igen!

Herregud vad många dagar utan de stora killarna det har varit, länge sedan sist jag var " barnledig " så länge. Skönt och välbehövligt!
Innan vardagen drar igång igen, några dagar kvar på lovet sen kör vi igen!
Thias ska iväg till farfar några dagar imorgon ( man får passa på när det är lov ), och jag funderar på att ha en kvalitetsdag med Noah och sen Alwin på fredag!
Men de är bara tankar änsålänge!

Miliax har precis somnat så han sover förhoppningsvis i 1 timme annars blir han så fruktansvärt grinig :-(

Strålande sol idag igen * underbart* blir att ut och promenera idag med :-)
Har tänkt att innan detta året är slut så ska jag ha gått ner 10 kg minst, de innebär 5 kg i månaden och tror inte det ska vara några problem, ska sätta mig och lägga upp matsedel mm
Och sen motion så blir det nog bra!

Halloween idag- ska ni göra något speciellt idag eller i helgen?
Har mina tankar på olika saker. Så får se :-)
På söndag är det HOCKEY :-) ska bli roligt att se de igen och kläderna är tvättade till flaxx :-)

Ha en bra dag!




Godmorgon

Killarna lämnade på förskola och skola, så nu börjar min ledighet!
Känns konstigt att de ska vara ifrån mig så länge denna gången men de är ju för att de är lov och så i skolan/förskolan och deras farfar och pappa ska ha de lite så jag får andas :-)

I helgen blir det bowling match i Helsingborg, kom gärna och titta! :-) vi spelar kl 11.00!


Ska ni göra i helgen?




Tips om Appar!

Tänkte jag skulle försöka lägga upp iallafall några tips på Appar i veckan. Både till iPhone och iPad :-)

Vill tipsa just nu om 1177 Bvc app.
Finns endast till iPhone MEN du kan använda den till iPad med :-)

Lägg in Bvc siffor, läs om olika saker :-)
Håll koll på ditt barns framsteg :-)




Liten kille- inte hemma!!

Miliax åkte med sin pappa upp till Kristianstad för att hälsa på stora syrrorna :-)
Ja han har en del syskon den lilla underbara ungen :-)
Massa som lär han massa skit, men han hittar även massa själv att hitta på ;-)
Nu senast var det att man kan räcka ut tungan för då skrattar alla, hahaha ;-)

Thias åkte till farfar i några dagar, Noah och Alwin ska jag snart hämta sen ska vi iväg en runda!

Händer i helgen för er?
Någon som ska ha något roligt på halloween, vill göra något då jag har barnen den helgen :-)

Kram på er!!




Miliax 9 månader :-)

Miliax blev hela 9 månader idag :-)
Kan inte fatta att denna lilla killen varit lika länge utanför som han var inne i magen ca ;-)
Han skänker oss så ofantligt mycket glädje och lycka varje dag!
Kan aldrig tänka mig hur mitt liv skulle sett ut utan honom <3

Miliax - vi älskar dig! :-)




Stressig dag.. Eller ska jag lära mig...

Jag måste lära mig att inte hetsa upp mig och låta vissa saker ta sin tid helt enkelt.
Men iallafall så var jag på intervjun och de kändes jätte bra så vi får se vad beskedet blir och de borde komma i veckan eller nästa :-)

Hämtade killarna senare än vanligt idag och det slutade med en sen middag och nu tittar vi på Bolibompa, sen om 50 min ca är det läggdags, för de ska orka med de långa dagarna de blir :-)

Imorgon ska vi vara hemma och städa lite, sen ev köra till IKEA, beror lite på om leveransen som ska komma till dörren kommer på förmiddagen, annars får jag helt enkelt stanna hemma från IKEA och ta det på fredag!
Ska även inom Väla då, men de lär väl vara APMYCKET folk, så får se hur orken är då :-)

Nej nu ska jag mysa med mina 4 grabbar innan de ska sova!
Ha de bra :-)




Intervju!

Idag är det dags för min anställningsintervju :-)
Ska lämna över Miliax till Mårten innan jag ska dit sen får vi helt enkelt hoppas på det bästa :-)

Nervös? - Självklart, länge sedan jag var på intervju nämligen :-)
Och trodde ju aldrig man skulle bli kallad nu heller, ack vad fel man kan ha ;-)

Har en sovande Miliax på mig, han har kommit in i en väldigt mammig period! Eller ja, är mamma i närheten duger bara mamma, men är han ensam med pappa så funkar det med jätte bra :-)
Knas unge :-)




Grabbarna kommer hem

Helgen slut, alldeles alldeles för snabbt!

Grabbarna kommer hem idag vid 17.45.
Sen blir de lite mys i soffan och snack och sen är det dags att lägga sig kl 19!

Imorgon börjar även Thias förskola, har väntat och väntat och nu äntligen är det dags!
Satte han i kö den 25 juli så de tog lite tid :-)
Har skickat in på Miliax med så får se om han får när vi ansökt!

Annars i veckan...

Anställningsintervju på onsdag :-) :-)
Får hoppas på det bästa :-)
Lite föräldragrupper, öppen förskola samt i helgen blir det match igen :-)
Farfar skulle passa barnen åt mig, TACK!

Någon frågade hur det gick med projekt viktminskning... Väääääldigt segt!
Just nu står jag still!
Men har även tappat motivationen på något sätt, varit sååå mycket annat. Men jag ska ta tag i det igen när jag känner mig redo!
Vill ner iallafall 10-15 kg till :-)

Ha det bra :-)




Match idag

Idag är det bowlingmatch i Kristianstad.
Jag ska spela kl 15 och Miliax är hos sin pappa :-)
De stora pojkarna är hos deras för de är ju min barnlediga helg :-)

Sen får man se vad som händer efter matchen. Spelar ju fram till 16.30-17!

Gör ni i helgen?




Bio

Idag lämnade jag Alwin till farfar och sen Miliax skulle ändå till Mårten över natten och sen drog jag med mig Noah och Thias på bio i Malmö :-)
Vann ju biljetterna till sammys äventyr 2, så vi passade på att titta på den idag då det följer en del helger nu med matcher och dyl.

Den var riktigt bra gjord filmen, fick sig några skratt och barnen gillade den skarpt! :-)
Gratis är gott :-)

Sen tillbaka till Landskrona och hämta Alwin och hem och mysa vid tv :-)
Målade mina fina naglar med ikväll, och självklart skulle Alwin med vara fin så han fick ena handen fixad :-) hur lycklig som helst ;-)

Imorgon har Noah sagt att han skulle ut och leka med kompisar, skulle behöva köra och testa ett par fotbolls skor i teckomatorp med, men kan säkert trycka in det!
Sen kommer Miliax hem igen :-)


Någon som har en bra meny att ta efter under träning?




Kanelbullarna!

Här kommer recept och bild sedan igår :-) suuuuper goda!! ;-)


Jag fick ut ca 50 bullar på detta recept :-)

Ingredienser:
5 dl mjölk
50 gram jäst, för söta degar
1,5 dl strösocker
0,5 tsk salt
1 tsk kardemumma, malen
15 dl vetemjöl
125 gram smör, rumstempererat
1 st ägg, till pensling
pärlsocker, till garnering

Fylllning 125 gram smör 1,5 dl strösocker 2 msk kanel, mald

Tillagning 40 - 50 bullar

1. Ljumma mjölken till ca 37 grader. Smula ner jästen i en degbunke. Häll på mjölken och rör om tills det mesta av jästen har lösts upp.

2. Tillsätt socker, salt, kardemumma och det mesta av vetemjölet men spara lite mjöl till utbakningen. Klicka i smöret. Arbeta kraftigt till en smidig deg. Täck med bakduk och låt degen jäsa till dubbel storlek, ca 30 minuter.

3. Rör samman fyllningen.

4. Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta samman den. Dela den i två delar.

5. Kavla ut varje del till en platta, ca 25x50 cm. Bred på fyllningen och rulla ihop längs långsidan. Skär rullen i ca 2 cm breda bitar och lägg dem i bullformar. Eller kavla ut degen till en platta som är ca 35x40 cm. Bred fyllning på halva plattan och vik över den obredda delen. Dela plattan i 20–25 remsor, vrid varje remsa till en snodd och vik ihop den till en knut. Lägg i bullformar.

6. Låt bullarna jäsa övertäckta i 20–30 minuter. Värm under tiden ugnen till 250 grader.

7. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.

8. Grädda i mitten av ugnen i 8–10 minuter. Låt bullarna svalna övertäckta med bakduk.
viktigalinn.blogg.se




Kanelbullensdag!!

Idag är det kanelbullensdag!
Funderar på att ta mig ner till affären och handla lite jäst och mjölk så man kan baka några bullar :-) får ju göra både vanliga och glutenfria så inte Noah känner sig glömd!

Såg ett recept på bullar med äppelmos i, kanske skulle lägga det i några :-)
Hoppas på att komma in i en " experiment " tid igen med mat och bakning!
Tyvärr äger jag ingen assistent än, måste verkligen lägga ner lite pengar på en sådan, vill ju baka så mycket olika saker och ha i frysen!

Miliax sover just nu, han var uppe tidigt för han sov hos Mårten i natt som lämnade honom nu innan jobbet imorse!

Ikväll är det derby på tv :-) Lakers - HV71

HOPPAS Lakers vinner ( andra laget i mitt hjärta ). :-)