Månadsstenar.

Vilken är just din månads sten?
 
 

MånadModern månadsstenAlternativTraditionell
Januari granat rosenkvarts granat
Februari ametist onyx ametist
Mars akvamarin röd jaspis heliotropjaspis
April diamant bergskristall (kvarts) diamantsafir
Maj smaragd krysopras smaragdagat
Juni pärlamånsten alexandrit alexandritsmaragd
Juli rubin jadekarneol rubinonyx
Augusti peridot aventurinsardonyxsafir sardonyxkarneol
September safir lapis lazuli safirperidotiolit
Oktober opal rosa eller grön turmalin / tegelsten opal
November gul topas citrinturkos citrintopas
December turkos, blå topastanzanit lapis lazuli zirkonrubin
 
 
Jag pratade med Miliax pappa o detta, och han hade kollat upp det.
Det är coolt att Miliax är född i Januari och tittar ni på månadsstenen?
Granat.
 
Han heter ju Granath i efternamn :)
 
DE tyckte vi var coolt :-)
 
Sen att jag älskar lila och ametisten är ju just lila.
Samt att Miliax pappa hatar grönt och han har smaragden = grön.
 
 



Svar till Mari

Hej.
 
Tack för din kommentar.
 
Nej, de kan inte vara där. Han bor 5 mil bor enkel resa. och det skulle innebära för mig att köra 20 min bara för ett föräldramöte då de ska hämtas med efter.
Så därför är det väldigt invecklat.
 
Jag får hoppas jag hittar någon lösning på sådana möte, annars får jag vara utan fast jag verkligen vill gå..
 
 



Bloggtorka!

Jag får sådana perioder när jag inte vet vad jag ska skriva eller så kommer jag på de på olämpliga tider, ställe.
Eller så rent av så ångrar jag mig ibland innan jag ska publicera det. Och då hamnar det i den låsta bloggen istället.
 
Men vårt liv rullar på.
Thias är ganska mkt hos farfar just nu, han har fortfarande inte fått något dagis här i byn.
Alwins inskolning gick kanon och Noah trivs i skolan även om han ibland säger att " Jag orkar inte gå till skolan idag ", men de går snabbt över när han väl kommit igång.
Väldigt ordningssam och håller koll på allt från papper till frukt, gympa mm.
 
Var och fixade nya gymnastikskor till honom som han ska ha när det är inomhus.
 
 
 
Sen blir det att fixa en uppsättning gymnastik kläder till då han har fotbollsträningen dagen innan och dagen efter =)
 
Thias ville börja på brottning och tror han har en kropp till det, men han får testa och se om det är något för honom.
Mycket som ska klaffa när man är ensamstående.
Bara en sådan simpel sak som att gå på föräldramöte på dagis & skola, de är komplicerat utifrån barnvaktsperspektiv.
Miliax kan ju vara hos sin pappa, men de andra 3 är svårt att " placera " ut :-)
 
 
 



" Jag är i stort behov av ett par Converse "

Vad är det med vissa personer ?
Är medlem i en " Ge- och Ta grupp " på facebook. Där man bortskänker, lottar ut saker gratis.
Och när jag går in där ser jag en tjej som skriver.
 
"  Är i stort behov av ett par convarse ! I stl 39 , hellst vita och korta. Står för porto :) "
 
Hur fan tänker människan??
Hon ska väl vara glad att hon ens har ett par skor att gå med.
 
Skrev en kommentar tillbaka till henne som flera i gruppen gillar, tänkte bara " hon måste skämta".
 
" Du skämtar va ? " stort behov av ett converse".. ja, men jag är i stort behov av en " kitchen aid " ... Skor som skor, var glad att du har ett par skor alls! "
 
 
Tycker det är jätte bra att gruppen finns, om man verkligen behöver något. 
De är inte alla som klarar av att be om hjälp om saker , så bara det är ett stort steg.
Men sen finns det ju dessa personer som bara ska ha och ha och ha. * Muttrar *
 
 
 



Skolstart

Nu har min stora pojke börjat skolan, lite nervös i början sen gick det jätte bra och nu flyter det på som om han inte gjort annat!

Han var så glad när han gick till skolan och jag fick ta en bild på honom =)

Tänk att han redan är 6 år, redan börjat skolan och nu känns det som att tiden rusar iväg.



Könen?

Tänkte på en sak.

Varför säger man att kvinnor är si eller så och misslyckas en kvinna eller man med en uppgift dras oftast alla med i det stora hela när man pratar om det!

" ja ni kvinnor "
" män i kök"...
Osv.


Men de är ju MÄNNISKAN och inte könet som misslyckades med uppgiften!!

Hur ser ni på kvinnligt och manligt?

Klädes affärer har pojk / flick kläder. Varför inte EN avdelning??
Jag menar inte att pojkar behöver ha en klänning, men tänk om de vill ha en tuff tröja med spidermam, och då blir de på " kill " avdelningen , och i skolan ser ju barnen och vet var i tex hm katalogen de är ifall de är " flick eller pojk " avdelningen.

De är inte könet utan MÄNNISKAN vi måste fokusera på!




Syster helg!

Miliax är hos sin pappa och grabbarna hos deras pappa!
Så min syster kom ner så vi ska ut på äventyr :-)

Imorgon blir de Malmö en sväng och gaddning :-) plus tillfixandet av de som blev av min förra inflammation!
Men de blir bra :-)

Sen blir de att hämta Noah inför skolan på måndag!
Och måndag innebär bowling match för mig med och Mille och Noah ska följa med :-)




♥♥ How do i Live without you ♥♥

♥ How do i live without you 
 
How do I get through one night without you
If I had to live without you
What kind of life would that be
Oh and I, I need you in my arms
Need you to hold
You're my world, my heart, my soul
If you ever leave
Baby, you would take away everything good in my life

Without you there'd be no sun in my sky
There would be no love in my life
There'd be no world left for me
And I, baby I don't know what I would do
I'd be lost if I lost you
If you ever leave
Baby, you would take away everything real in my life
And tell me now

How do I live without you
I want to know
How do I breathe without you
If you ever go
How do I ever, ever survive
How do I, how do I
Oh, how do I live

If you ever leave
Baby, you would take away everything
Need you with me
Baby, 'cause you know that you're everything good in my life
And tell me now

How do I live without you
I want to know
How do I breathe without you
If you ever go
How do I ever, ever survive
How do I, how do I
Oh, how do I live
How do I live
Without you baby
 
 
Mitt hjärta slår dubbla slag, kan inte förklara detta!
Vet bara att jag älskar dig 



Osså var det helg igen!

Och denna helgen är pojkarna hos mig.
 
Noah har varit och lekt hos Emil och Matilda idag efter Fritids :) Så hämtade hem honom kl 18.
Sen blev det Handboll på tv och så jävla gött att Sverige VANN!!!
OS- FINAL på söndag kl 16.00.
Gissa om man sitter bänkad då =)
 
I helgen annars vet jag faktiskt inte vad vi ska göra. Får hoppas vädret är okej så de blir en tur till den nya lekplatsen här i byn, de hade byggt upp en jätte fin och finurlig sak.
Tyvärr tagit bort gungorna :-(
 
Miliax ska med vara här hela helgen för Mårten kunde inte ha honom denna helgen.
Men de ska nog gå det med :)
 
Förövrigt var det sista dagen på Alwins dagis idag och han fick säga hejdå, och lovade att komma och hälsa på om ett tag. Så måndag innebär nytt dagis och en inskolning som inte ska vara några problem då han var där ca 1 vecka i somras och de gick fin fint :-)
 
 
 
 



Känslor..

De är som en berg och dal bana...
 
Tårar i mina ögon, och ett tryck över bröstet som jag vet att jag måste leva med.
Dessa orden säger så mycket.
 
Om du tvivlar för en stund
Så finns jag alltid här
Till det sista andetaget
På en hundradel sekund
Jag gör vad du begär
Till det sista andetaget
Jag ger dig allt jag nånsin kan
Vi står och faller med varann

Du är den som håller mig
När jag sjunker i förtvivlan
Du kan tvinga mig att se
Ljuset från den andra sidan
När jag tvekar får jag styrkan ifrån dig
Till när du behöver mig
 
Jag älskar dig , mer än du tror och förstår. <3



Runda på väla

Idag blev de en sväng dit, pyjamas, byxor och body till Miliax + en snygg mössa åkte med hem :-)

Nu ligger han och sover och snart ska vi iväg och hämta de andra pojkarna, hem och ordna med lite små saker och sen middag :-)

Miliax stannar hemma idag, han brukar vara med sin pappa under kvällen & natten men nu blir de inte så!




Svar till Sanna!!

Fick en fråga om bowling var så bra sport för mig med min värk! Min värk beror inte på de! Jag har psoriasis artrit i botten, men de ligger ganska latent oftast! Jag är extremt väder känslig, om de blir åska, regn, varmt eller kallt! Mycket mer åt de kalla hållet då värker de i lederna! Framför allt då hand och fot leder, svanskotans fästning, knä & höft! Jag har hållt på med bowlingen i 17 år nu och det är inget man bara lägger av med ;-) Jag har sådan medicin som hämmar inflammationerna i lederna! Har varit på sjukgymnastik, har kollat rörelsekapasiteten mm! Har accepterat att detta är något jag får leva med resten av mitt liv och de enda jag kan göra är att hålla de under kontroll! :-) Skriv igen om ni undrar något :-)




Helg

Nu börjar helgen! Och vilken träningsvärk jag har :-) De är matchen i onsdags som gör de :-) Men bara på vänster sida. Och ja, höger under arm :-) Idag får vi se vad som händer! Miliax sover just nu, hoppades att en sak skulle komma med posten idag, annars kommer de nästa vecka :-) Ska ni göra i helgen??