~ Börjar få iordning här hemma nu ~

Känns skönt att små saker här och där kan få en att trivas lite bättre hemma. Jag är och kommer nog aldrig vara den som verkligen gillar att vara hemma hos mig själv, jag är hellre hos alla andra ;)
 
Men lite ljus, dukar, lampor, fått upp mitt skrivbord mm så börjar de bli ett mera hem.
 
Nu är de mest de stora killarnas rum som ska fixas, men de vill att jag ska måla om där inne och de tar sin lilla tid och kostar pengar, inte kul att lägga pengarna på färg utan jag gör de hellre på allt runt till dom. Men får verkligen sätta mig ner med de och de får berätta allt de vill ha, sen får jag ta in de och göra upp en skiss, men alla mått mm och presentera det för dom =)
 
Vill ju även att de ska trivas, de säger att de inte har leksaker som de tycker om att leka med så de blir väl att införskaffa nytt där med , men då får de sälja av en del saker först...
 
Klockan är snart så jag ska hämta på dagis/ skola, Miliax blir hämtad av Mårten och Matilda idag, sen ska han med de hem, och jag ska egentligen på föräldramöte på dagis, men får se om jag kan få hit någon som kan passa de stora pojkarna. 
 
Sen blir de plugg ikväll, jag måste verkligen bli klar med inlämningsuppgiften på kap 38-39. Men de är så svåååårt, blir bara så irriterad att ena sekunden förstår jag precis och ser alla siffrorna framför mig, medans nästa är de borta.. :-/
 
Ha en trevlig kväll. kanske kommer flera inlägg sen =)
 
Kramis!



~~~ Turkiet 2013 ~~~

Vi hade en helt underbar vecka i Turkiet.
Massa god mat, massa skratt, massa bad och sol.
Härliga möte, underbar kultur.
Ville verkligen inte åka hem när det var dags :(
 
Vi fick ett underbart hotell, som passade oss som handen i handsken.
Litet, mysigt, familjärt. 
Vi kommer definitivt att återvända dit :)
 
Kommer bjuda på några bilder utan att visa allt från våran resa, lite vill vi hålla för oss själva :)
 
Först ut är väntan på sturup.
 
 
 
Äntligen på flygplanet 
 
 
...... Ja, man kan inte vara vaken så länge :) Somnade när vi kommit i luften.
 
 
Ovanför molnen fick vi se detta :)
 
Framme i Turkiet.
 
 
Hotellet
 
Bada & Sola =) 
 
 
 
Som sagt en helt underbar resa med de bästa <3



Snabba Frukostbullar med filmjölk.

Jätte goda dessa med, blir saftiga fast det inte finns något smör i de.
Blir dock inte så uppsvällda men fungerar annars kanon som tillbehör till en sallad te.x
 

Ingredienser

4 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
1 msk bakpulver
1/2 tsk salt
2 msk sirap 
3 dl filmjölk

pensling: 
1 ägg

garnering: 
vallmofrön
 

Gör så här

 
Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda de båda mjölsorterna, bakpulver och salt i en bunke.
Rör ner sirap och filmjölk i mjölblandningen. 
Arbeta ihop allt till en deg.
Forma 12 bullar av degen, lägg på bakplåtsklädd plåt.
Vispa ägget lätt med en gaffel och pensla sedan bullarna med äggvispet, strö på lite vallmofrön.
Grädda bullarna mitt i ugnen, 10-15 minuter.
Låt dem svalna övertäckta på galler.
 
Innan ugnen
 
 
Efter 
 
 



Frukostbullar med Linfrö

Super goda bullar, väldigt matiga blev de :)
Ska dock jäsa 2 gånger så de tar lite tid att göra :)
 

Ingredienser

5 dl rågsikt
7 dl vetemjöl
1 dl linfrö
2 tsk salt
5 dl mjölk
2 msk honung
50 g jäst
 

Gör så här

 
Smula jästen i en bunke. Värm mjölken till fingervarmt 37° .

Häll lite av mjölken över jästen och rör tills den löst sig. Tillsätt resten av mjölken, rågsikt, vetemjöl, honung, salt och linfrö.

Arbeta degen tills den blir smidig och släpper bunken. Jäs under bakduk ca 40 min.

Ta upp degen på mjölat bakbord och dela i 20 bitar. Rulla till bullar. Sätt på bakplåtspapper eller smord plåt. Låt jäsa ytterligare 30 minuter.

Grädda i nedre delen av ugnen i 275° i 2-3 min. Sänk temperaturen till 225°och grädda bullarna ytterligare ca 7-10 minuter.
 
Innan ugnen
 
 
Efter bakning.
 
 



Snabba frukostbullar.

Här kommer receptet på bullarna som tar MAX 1 timme från man börjar till de är färdiga. Kanon om man vill ha nybakat på morgonen och inte orkar stå så länge :)
 
Snabba frallor
20 st

75 g jäst (1,5 pkt)
50 g smör
5 dl vatten
1/2 msk salt
1 msk socker
12 dl vetemjöl special

Smula jästen i en degbunke. Smält smöret, häll i vattnet och värm tills det är 37 grader. Häll degvätskan över jästen och rör om tills den har lösts upp. Häll i socker och salt. Arbeta in mjölet, lite i taget, tills det blir en smidig deg. Knåda degen för hand i 5 minuter.
 
 


Dela degen i 20 bitar. Rulla till bullar och lägg på bakpappersklädd plåt. Låt jäsa under bakduk i 15 minuter.

Grädda frallorna i mitten av ugnen i 250 grader, ca 7 minuter.
 
EFTER 15 MIN JÄSNING
 
 
 
 Gjorde några med solros frön med och här är en bild efter de bakats med frön och sen en bild utan frö!
 
 
 



Bakar!

Håller på att baka en massa, jag lägger ut bilder och recept sen för den som vill ha :-)
Första bulldegen är på jäsning, 20 min kvar, sen ska den fixas och jäsa igen, sen de andra går snabbare att göra:-)

Sen tänkte jag att ni skulle få se lite bilder från Turkiet resan :-)

Men en sak jag vill ta upp är att ni är väldigt väldigt dåliga på att lämna kommentarer här i bloggen.
Lämna de här snälla istället för när de dyker upp på tex Facebook :-)

Tack på förhand!!




Tidig morgon!

Ska till skolan 1 timme tidigare idag, är mer död Än levande. 
Sen måste jag till väla och fixa en sak innan de går åt helvete med de......
 
lämnade killarna och Miliax är så go, mamma ska ha kram och puss.., och sen vinka i fönstret och ge släng puss. Tar i hjärtat då jag vet att jag inte får ha han nära mig i natt eller imorgon då han ska till mårten och systrarna idag! 
Och kommer igen på fredag morgon :-/ 
hatar att behöva vara ifrån honom. 
 
De stora killarna ska till Nicklas ikväll, Noah ska först på innebandy träningen, sen ska jag köra de till Perstorp. 
Så ska packa väskorna i eftermiddag och få med allt till över helgen. 
Så ikväll är jag helåt totalt själv, hur ska de gå... Jag som hatar att vara ensam.. :-(((
 
nej, skola var de...
tjingeling!! 
 



Mycket som hänt!

Vi har som sagt varit på semester, bilderna ligger på datorn så får lägga ett extra inlägg sen om det :-)
sitter med mina skolböcker ikväll, och ska även göra hela dagen imorgon.
 
jag ska nämligen försöka få in ett prov på tisdag eller onsdag. 
Jagar min bok jag behöver med, verkar inte finnas begagnad :-(
 
denna helgen med barnen har varit krävande, verkar som de gått på extasy eller något, massa onödig energi på att tjata, vara arg, upprörd, mm samtidigt som man försöker vara pedagogisk. 
Miliax har ju inte varit hemma denna helgen, han har varit med Mårten uppe i stan hos hans stora systrar som han så mycket längtat efter!! 
 
Blev chockad över en sak som blev sagt, men jag tar de positivt och ser framåt! 
 
Håller på att måla om vår tv bänk från svart till vit så ett vanligt litet bord från IKEA får agera tv bänk ett tag :-p
 
 
 
 
Saknar dig, just dig <3